Aikido podle Shoji Nishio Senseie
tento překlad obsahuje části článku převzatého z
Aikido Journal č. 24 ročník 1996,
překlad do češtiny Václav Teichman, jazyková korekce Blanka Křivánková, 1998
Shoji
Nishio sensei se narodil v Aomori Prefecture v roce 1927. Vstoupil do Hombu Dojo
koncem roku 1955. Před aikido se věnoval judo, karate, iaido a jodo.
Dovednosti, které si osvojil během tréninku těchto bojových umění hladce
včlenil do svého specifického aikido.
Síla nutná pro aikido jako budo.
Musíme především rozlišovat mezi podstatou síly v aikido a podstatou síly
v budo. Myslím si, že je nezbytné správně tlumočit význam " bu
" ve slově budo. Pohled do historie japonského budo ukáže, že se nevyvíjelo
ideální cestou. V podstatě je budo prostředkem pro lidi orientující se na
vytvoření středu svého života. Bohužel, to má snahu zabloudit k opačnému
cíli, nízkému poražení či poškození ostatních. Toto potřebujeme
vystihnout při provozování našeho budo.
K rozsahu aikido jako budo, bude samozřejmě vyžadována jistě suma vnější
povrchní síly. Bohužel, mnoho lidi ve světě dnešního aikido výhodně využívá
faktu, že zde nejsou žádné utkání a dovolují si opomíjet budo stránku
jejich tréninku. Když jsem poprvé začal s tréninkem aikido, téměř každý
v dojo měl zázemí z jiného bojového umění, jako je judo, kendo či
karate. Oni všichni hledali něco lepšího, něco na víc co museli dělat.
Zakladatelův vliv byl tehdy velice silný, příliš silný. Zvyšoval hodnotu
ovzduší budo vyrovnaně dál.
Lidé přicházející cvičit dnes, nemají nutně takové předchozí zkušenosti
a to vytváří obrovský rozdíl mezi tehdejším a dnešním tréninkem. Dnes
je mnoho učitelů, kteří říkají, že je zbytečné rovnoměrně se starat
a sám cvičit další bojová umění. Ale to je velká chyba. Svět všech
jednotlivých budo je určený k srovnání s ostatním budo. Skutečně nezáleží
jak jste kvalifikovaný v aikido, jestliže vaše aikido je jen něco více
než tanec bez skutečné ceny.
Házení a blokování s cítěním atemi.
Aikido je 40 procent házení a 60 procent blokování. Musíte mít
spolehlivou znalost všech technik. Později, ve všech těchto technikách jsou
atemi. Bohužel, protože mnoho dnešních instruktorů umí aikido, jejich vysvětlení
atemi směřuje především k slovnímu podání a tím něco postrádají.
V aikido, které jsem učil ( a které učím ), provádíme hody a blokování
s rytmem a cítěním atemi.
Význam technik se zbraněmi.
Někteří dnešní instruktoři tvrdí, že trénink s mečem a tyčí je
zcela zbytečný. Taková tvrzení jsou směšná. Nic nemůže být vzdálenější
pravdě. O-sensei řekl: " Aikido je vyjádření principů meče prostřednictvím
těla." Proto chápání aikido bez porozumění meči je zcela
cizí. Zdá se mi, že ti co tvrdí, že v aikido nejsou techniky se zbraněmi
nerozuměli slovům zakladatele.
Meč byl symbolem japonského budo tisíc či více let. Ale tato historie
byla krvavá. I když meč symbolizoval ideály válečníka, byl nepopřitelně
také nástrojem smrti a destrukce. Proto jsme vyvinuli náhradní způsob myšlení.
Uznáváme, že meč byl a je strašnýnástroj
zničení, přijímáme to. Aikido se potýká s proměnou této zbraně v užitečný
nástroj. " Bu " v budo se vysvětluje významem " zastavit
halapartnu nepřítele ". V aikido, jakkoli náš výklad je jako "
halapartna je zastavena ", jinými slovy zastavit svou vlastní zbraň.
Obyčejně je budo myšlenka na způsob zastavení nepřítele přicházejícího
z našeho vnitřku, ale v aikido mi upřednostňujeme výklad, že je to způsob
jak změnit sebe uvnitř.
Zamysleme se nad otázkou " Co je budo? " můžeme přijít
s různými přiblíženími, cíli a způsoby, jenž mohou udat způsob jakým
trénujeme. Dříve se říkalo, že budo byl trénink k překonání zdánlivě
nemožných nepřízní osudu. V aikido na to máme odlišný pohled: uznáváme
nemožnost směřování proti přírodě a nepokoušíme se překonat
nemožné silou.
Užití ostatního budo jako"výživy ".
Všechny styly budo neustále zápasí se svou vlastní módou zlepšit se.
Odborníci budo si musí být nadále vědomi změn a musí rozumět přirozenosti
těchto změn. Všechna tato umění jako karate, judo, kendo, všechny mají svůj
dobrý body a ty by měli být užívány k živení našeho vlastního budo tréninku,
mít je v úvahu a vytvářet spravedlivě větší úsilí. Ti, kteří berou
tuto příznivou část dalších budo nikdy nepronáší podceňující komentáře
jako " Jak mohou dělat budo takto? ". Jediní lidé, kteří
odsuzují ostatní budo, jsou ti kteří ho necvičí; takoví lidé shledávají
takové aktivity více obtížné ( možná dokonce i trochu ohrožující
), i když ostatní kolem nich zkoumají takové rozdílné cesty.
Ale myslím si, že je co se učit od každého stylu a každý, kdo tomu
rozumí, může dělat velké pokroky. Mám zkušenosti s karate, judo a cítím,
že způsob meče je ústřední. Takže techniky beze zbraně a hody odrážím
ve svých pohybech s mečem a tyčí. O-sensei řekl: " Jestliže vaše
ruce drží meč, pak aikido je meč; jestliže vaše ruce drží tyč pak
aikido je tyč. "
To je to, co se snažím odrážet v mém nynějším tréninku. K porozumění
podstatě meče a podstatě duše aikido, trénujeme skutečně na hraně, kdy
bezprostředně dochází ke kontaktu s protivníkem. Zastavujeme ho plně uvnitř,
bez seknutím protivníka ani bez poskytnutím sebe k zasažení a raději
používáme trénink jako čas a místo pro společné zrcadlení a pozorování.
To je metoda a cíl našeho tréninku.
Převzít iniciativitu.
Říkám svým studentům, a zvláště těm mladším, pokuste se naučit
tak hodně, kolik sami můžete. Pro mne je dost lehké jednoduše opravit
jejich chyby, ale ty které jsou odstraněny svou vlastní iniciativitou a
tvrdou prací, mají rozdílnou hodnotu než ty, o kterých
byly poučeny, či jim bylo oněch řečeno. Průběh hledání a učení se je
plný zkušeností, které se stanou elementem budoucího růstu. Jeden z významů
vyjádření " rozprostřít ki " , který slyšíme tak často v
aikido, je vytvořit tu část hledané mysli, tu počáteční. Skutečný boj
nastává v okamžiku kontaktu. cvičení s mečem a ostatními zbraněmi Vám
pomůže porozumět tomu velice zřetelně.
Pokud se právě začínáte učit, musíte se otevřít základům budo, ale
s určitým jistým stupněm, který potřebujete k vyvinutí iniciativity
k najití odpovědí na sebe sama. pokud to znamená klepat na dveře škol
karate a judo nebo co je k dispozici, potom to musí být; to jistě není nic
špatného a ve skutečnosti zvolení sebe a takové cesty je skvělé.
Lidé, kteří shledávají potřebným studovat tyto ostatní styly budo
posilují význam zkušeností z první ruky, měli by to dělat všemi
prostředky. Aikido by nemělo být dovoleno stát se jenom tancem. Aikido
je zásadně budo a proto musí být cvičeno s podtextem chápání
nezbytných kořenů budo. Při postrádání všech aspektů - kopů, hodů, práce
s mečem, nebo s tím co máte - je skutečně aikido necháno zchromlé a
nekompletní jako budo. O-sensei také řekl, že aikido může být aplikováno
v každé oblasti budo.